مشارکت یزد در نمایشگاههای بینالمللی به عنوان موتور محرک گردشگری
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد گفت: مشارکت یزد در نمایشگاههای بینالمللی مبتنی بر نقشه راه هدفمند میتواند موتور محرک گردشگری استان باشد.
بهگزارش روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد، سید محمد رستگاری، روز جمعه دهم مردادماه، در دومین نشست برنامهریزی حضور در نمایشگاه بینالمللی گردشگری ITB آلمان با اشاره به مشارکت یزد در نمایشگاههای بینالمللی به عنوان موتور محرک گردشگری گفت: اگر حتی در گام اول، فقط دو استان در یک نمایشگاه شرکت کنند نیز میتواند تأثیرات مثبت بلندمدتی داشته باشد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان یزد افزود: برند گردشگری یزد نیازمند دیده شدن است و برگزاری نمایشگاه یا حضور در رویدادهای بینالمللی صرفاً یک حضور فیزیکی نیست، باید پیشتر بر نقشه راه، تقسیم وظایف و مدیریت واحد تمرکز شود.
رستگاری ادامه داد: از سوی دیگر، شهر یزد بهعنوان یک شهر جهانی، ظرفیتهای بینظیری دارد که باید در بستر مناسبی معرفی شود و اگر برنامهریزی دقیقی برای مشارکت دستگاههای مختلف بهویژه شهرداریها صورت نگیرد، ممکن است موقعیتی برای یزد فراهم شود که عملاً کاربردی و اثرگذار نباشد.
محمدحسین پاپلی یزدی، محقق و نویسنده نیز در این نشست گفت: اتاقهای بازرگانی از ابتدا برای حمایت از تجار شکل گرفتند و در ادامه حوزههایی مانند صنعت و کشاورزی به آنها افزوده شد؛ امروز لازم است فرهنگ نیز بهعنوان یک بخش رسمی در ساختار اتاقها دیده شود؛ فرهنگی که در قالب صادرات کالاهای با هویت تعریف میشود.
او با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورها، صادرات فرهنگی بخش قابلتوجهی از درآمد ملی را تشکیل میدهد، افزود: کشورهایی با داستانهایی ساده و حتی فاقد عمق تاریخی یا ادبی توانستهاند با خلق آثار هنری میلیاردها دلار درآمد کسب کنند و ما در ایران نیز ظرفیتهای بینظیری در هنرهای تجسمی، خوشنویسی، صنایعدستی و ادبیات داریم که میتوانند به کالای فرهنگی تبدیل شوند.
پاپلی یزدی با اشاره به نقش گردشگری در فروش این کالاها گفت: گردشگر میتواند به جای خرید یادگاریهای ارزانقیمت، آثار هنری ارزشمندی همچون تابلو، خطاطی یا پارچههای فاخر محلی را بهعنوان سوغات با خود ببرد، اگر اتاق بازرگانی بتواند در این زمینه سیاستگذاری و حتی تسهیلات ارائه کند، هم صنعت گردشگری و هم هنر ایرانی منتفع خواهند شد.
این نویسنده در ادامه با اشاره به لزوم افزایش ماندگاری گردشگران در شهرهایی مانند یزد، افزود: یکی از چالشهای گردشگری ایران کاهش ماندگاری است و ما باید با توسعه برنامههای مانند جشنوارههای غذا، موسیقی، تئاتر و آیینهای بومی، فضا را برای افزایش حضور گردشگر فراهم کنیم.
او در پایان بابیان اینکه بخش خصوصی باید برای توسعه گردشگری فرهنگی وارد عمل شود، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی یزد ظرفیت آن را دارد که با همراهی افراد تأثیرگذار و مسئولان خلاق، نقشی کلیدی در رونق اقتصاد گردشگری ایفا کند این کار نیاز به عملگرایی، برنامهریزی دقیق و پیگیری مستمر دارد.
انتهای پیام/