برگزاری اولین نشست تخصصی کمیته فنی کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی در یزد
اولین نشست تخصصی کمیته فنی کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی در یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد؛
نخستین جلسه کمیته فنی کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی با حضور مدیران کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد و سایر اعضا تشکیل شد.
در این جلسه دو شرکت متقاضی به تشریح و بیان ایده و نحوه فعالیت خود پرداختند تا در صورت احراز شرایط و خلاقیت و نوآوری در نوع کسب و کار نسبت به صدور گواهینامه حرفه ای کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی اقدام شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در این نشست گفت: «با توجه به توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت گردشگری و ضرورت ساماندهی و توجه به کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی و حوزه الکترونیک خصوصا طی یک سال گذشته که بدلیل شیوع بیماری کرونا اینگونه فعالیتها در اولویت قرار گرفته، بسیاری از کسب و کارها برای اطلاع رسانی یا بازاریابی به سمت فعالیتهای رایج در بستر الکترونیک و فضای مجازی روی آورده اند.»
هما خورشیدی در این نشست گفت: «گواهینامه حرفه ای کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی مختص فعالیتهای الکترونیکی اطلاع رسانی، بازاریابی، فروش و استارت آپ های خدمات گردشگری بوده که شیوه نامه صدور آن توسط وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و در راستای اجرای وظایف قانونی و تکالیف حاکمیتی در امر گردشگری تدوین شده است.»
او ادامه داد: «اشخاصی که قبلا در چارچوب آئین نامه ها و مقررات وزارت میراث فرهنگی برای فعالیت در حوزه گردشگری مجوزی دریافت کرده باشند صرفا می توانند در چارچوب مجوز خود فعالیت کنند و نیازی به اخذ گواهینامه حرفه ای جهت فعالیت در فضای مجازی ندارند ولی چنانچه تمایل داشته باشند خارج از موضوع مجوز خود اقدام به فعالیت کنند، باید نسبت به اخذ گواهینامه تخصصی اقدام کنند.»
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به اینکه دارندگان گواهینامه حرفه ای کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی مجاز به اجرای تور نیستند، افزود: «چنانچه بخشی از فعالیت آنها در این حوزه باشد، باید مطابق آئین نامه مصوب ۱۳۸۰ نسبت به اخذ مجوز بند ب دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اقدام کنند.»
گفتنی است: با توجه به تنوع محصولات گردشگری و شیوه های ابتکاری در معرفی و ارائه خدمات گردشگری، از ایده های ابتکاری و خلاقانه با رویکرد نوآورانه در صنعت گردشگری استقبال شده و شاخصه تمایز طرح و خلاقیت در نوع فعالیت، عدم کپی برداری و تکراری بودن ایده کسب و کار از اولویتهای اصلی برای متقاضیان خواهد بود.