تشریح سیاست های کلان و برنامه های عملیاتی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در سال ۱۳۹۷
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد سیاست های کلان و برنامه های عملیاتی این معاونت در سال ٩٧ را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "میثم کوچک زاده" در این خصوص گفت: برنامه های عملیاتی معاونت گردشگری برای تحقق سیاست های کلان این معاونت در سال ۹۷ تهیه و تدوین شده است که با همکاری سایر معاونت های اداره کل و نیز سایر دستگاه های اجرایی ذی ربط، به مرحله اجرا خواهد رسید.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه سیاست های کلان و برنامه های عملیاتی این معاونت را به شرح ذیل اعلام کرد.
آگاهی بخشی عمومی و فرهنگ سازی در حوزه گردشگری:
برگزاری آموزش های عمومی (آموزش اقشار مختلف مردم، جامعه محلی و ذینفعان بخش گردشگری)
تولید محتوا و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی (رسانه های دیداری و شنیداری، فضای مجازی، تبلیغات محیطی و ..)
فرهنگ سازی و توسعه گردشگری مسئولانه (با اجرای طرح همیار گردشگر و ..)
تمرکز بر دو افتخار بین المللی کسب شده در شهر یزد (شهر میراث جهانی و شهر پایدار) و سایر جاذبه های گردشگری استان
ارتقاء کمی و کیفی خدمات بخش گردشگری در استان:
ساماندهی زیرساخت های موجود و توجه به ضوابط و استانداردها (استانداردسازی خدمات گردشگری و نظارت بر تأسیسات گردشگری، نظارت برتطبیق ضوابط درجه بندی درتاسیسات گردشگری و ..)
استفاده از ابزارهای نوین در ارزیابی مستمر تاسیسات گردشگری توسط مشتریان و برخورد قانونی با تخلفات گزارش شده و نیز اعلام نتایج ارزیابی در سایت سازمان در دورههای مشخص
استفاده از دوربین های امنیتی مداربسته بمنظور بهبود امنیت موجود در مسیرهای گردشگری و کمپ ها
آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی فعال در بخش گردشگری (برگزاری دوره های آموزشی و بازآموزی، برگزاری همایش ها و سمینارها، استارت آپ ها، مسابقات و .. ، انتخاب بهترین ها و تقدیر از ایشان، الگوسازی افراد موفق و ..)
توسعه مراکز و دفاتر اطلاع رسانی و خدمات گردشگری
متنوع سازی محصولات گردشگری و توسعه گونه های مختلف گردشگری با رویکرد پایداری در استان:
برگزاری رویدادها، مناسبت ها و جشنواره ها (جشنواره های فصلی و محلی، مراسمات آئینی و …)
برگزاری کارگاه ها و نشست های هم اندیشی
تعریف مسیرها و محورهای جدید گردشگری در استان
برنامه ریزی جهت افزایش و رونق انواع گردشگری تاریخی، مذهبی و معنوی، طبیعی، سلامت، ورزشی، صنعتی، معدنی و .. در استان
توسعه خلاقیت و نوآوری در گردشگری:
برگزاری کارگاه های آموزشی
برگزاری استارت آپ ها
برگزاری مسابقات و …
تلاش در جهت جذب گردشگر ورودی به استان در فصل های کم گردشگر:
راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات گردشگران ورودی به استان و تحلیل اطلاعات ثبتی جهت برنامه ریزی
راه اندازی سامانه ثبت نظرات گردشگران ورودی به استان و تحلیل آن ها جهت شناسایی و احصاء نیازهای گردشگران
مانیتورینگ بازار گردشگری و مطالعه و شناسایی بازارهای جدید برای گردشگری ورودی به استان
تبلیغات و بازاریابی (توسعه گردشگری الکترونیک و مجازی، راه اندازی سایت جامع گردشگری استان، تولید محتوا و تبلیغ در رسانه های داخلی و بین المللی، سایت ها، مجامع و نشریههای معتبر بین المللی، شرکت در نمایشگاه های ملی و بین المللی و ..) با همکاری استان های واقع در مثلث طلایی (اصفهان و فارس)
افزایش تعاملات و عقد تفاهم نامه همکاری با آژانسهای کشورهای مبدا گردشگری برای راه اندازی و گسترش تورهای گردشگری در استان و برگزاری فم تورها و اینفو تورها و .. در استان (با همکاری استان های واقع در مثلث طلایی)
برنامه ریزی جهت ایجاد بازار در بین حجم بالای زایرین خارجی ورودی به مشهد مقدس (با توجه به تعریف محور جدید گردشگری خراسان رضوی- یزد- کرمان توسط سازمان میراث فرهنگی کشور)
برگزاری جشنواره های فصلی در ایام کم گردشگر با طراحی بسته جامعی از اقدامات، تمهیدات، تخفیفات، برگزاری رویدادها، تبلیغات و .. (مانند جشنواره شب های کویری در تابستان)
استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری شهرستان های استان در جذب گردشگر در ایام کم گردشگر
پیگیری جهت برقراری سفرهای مستقیم بین المللی به یزد
پیگیری جهت عقد قرارداد خواهرخواندگی با شهرهای مشابه در جهان و بهره برداری مناسب از این ظرفیت در راستای معرفی استان
برندسازی، تعیین شعار محوری و طراحی لوگو به منظور توسعه گردشگری استان
توسعه کیفی و ساماندهی واحدهای بوم گردی (بویژه در شهرستان ها و مناطق روستایی) و کمپ های کویرنوردی
تدوین طرح استانداردسازی و ساماندهی واحدهای بوم گردی و کمپ های کویرنوردی و اجرای آن
تلاش جهت جذب مشوق های قانونی در توسعه گردشگری پایدار استان
اطلاع رسانی از شرایط استفاده از جوایز و مشوق های صادراتی در بخش گردشگری
کمک به نهادسازی و ایجاد تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در حوزه گردشگری
پیگیری راه اندازی اتاق گردشگری یا خانه گردشگری (مشابه اتاق بازرگانی یا خانه صنعت و معدن)
پیگیری تشکیل انجمن های صنفی کمپ های کویرنوردی و اقامتگاه های بوم گردی
پیگیری راه اندازی مرکز رشد گردشگری با همکای پارک علم و فناوری
پیگیری تشکیل کنسرسیوم و شرکت های بزرگ برای اجرای پروژه های پیشران در بخش گردشگری استان