مسیر توسعه گردشگری استان
به لطف خداوند متعال و با عنایت به سیاست های مثبت خارجی، وضعیت گردشگری کشور و بخصوص استان یزد بهبود یافته و قطار گردشگری در ریل توسعه قرار گرفته است. در این میان سوال اساسی این است که آیا زیرساختهای لازم برای ورود گردشگر فراهم است یا خیر؟
در این زمینه نظریات گوناگونی وجود دارد بعضی افراد قائل به این هستند که ابتدا باید زیرساخت ها بصورت فراهم شود بعد به جذب گردشگر پرداخته شود و گروهی دیگر بر این اعتقاد دارند که گردشگر بیاید، زیرساخت ها به دنبال آن فراهم میشود
ولی واقعیت آن است که تأمین زیرساخت ها و ورود گردشگر، لازم و ملزوم یکدیگرند، با این وجود باید حداقل هایی از زیرساخت به لحاظ کیفی برای گردشگر مهیا باشد بعد به مرور زمان بر کمیت و کیفیت آن متناسب با ورود گردشگر افزوده شود وگرنه موجبات نارضایتی گردشگر بوجود آمده و اعتبار و حیثیت گردشگری استان به مخاطره خواهد افتاد. با توجه به اینکه تأمین زیرساخت ها و تأسیسات گردشگری زمان بر است، اینجاست که لزوم برنامه ریزی دقیق بیش از پیش احساس میشود
گردشگری یزد تاکنون اینقدر در مقیاس های کوچک صورت گرفته که به هیچ عنوان بعنوان بخش عمده اقتصادی استان محسوب نگردیده است خوشبختانه در حال حاضر مسئولین چشم انداز روشنی برای گردشگری استان ترسیم نموده اند که در سال ۱۴۰۴ گردشگری به یکی از بخش های عمده اقتصادی استان تبدیل خواهد شد.
آنچه برای گردشگران اهمیت بسزایی دارد و میتواند ضمن رضایت گردشگران، خاطره ای به یادماندنی از یزد بسازد، کیفیت ارائه خدمات اقامتی، پذیرایی، حمل و نقل، تور و … است که نیازمند آموزش و ارتقای سطح کیفی پرسنل در تمام زمینه ها و فرهنگسازی متناسب میباشد. فلذا شایسته است در طول این مسیر سیاست های تدریجی به کار گرفته شود و از اقدامات احساسی و یک مرتبه ای خودداری شود. هم چنین سرمایه گذاری در زمینه ایجاد مجتمع های تفریحی توریستی میتواند باعث جذابیت گردشگری در یزد در کنار گردشگری تاریخی فرهنگی شده و مراتب افزایش گردشگر و مدت اقامت توریست را فراهم آورد.
با وجود اینکه افزایش ظرفیت اقامتی در دستور کار استان قرار دارد ولی باید به این نکته توجه داشت که استاندارد بودن هتل ها و ارائه خدمات با کیفیت از اهمیت بالاتری برخوردار است. در حال حاضر جذب سرمایه گذارانی که توان مالی و خصوصا اجرایی بالاتری دارند میتواند راهگشا باشد به عنوان مثال اگر بتوان وقت و انرژی بیشتری صرف هدایت هتل های زنجیره ای دنیا مثل هیلتون (مانند هتل استقلال تهران) و شرایتون (مانند هتل همای تهران و کوثر اصفهان) نمود قطعا بازدهی بالاتری خواهد داشت چرا که سرمایه گذاری این هتلها علی رغم افزایش ظرفیت اقامتی استان و ورود سرمایه به استان، متقاضیان گردشگری خارجی خاص خود را داشته و سطح گردشگری استان را ارتقا خواهد داد.
واقعیت این است که در حال حاضر تورهای گرشگری یزد جزء گرانترین تورهای کشور محسوب میگردد علت اصلی آن کمبود اماکن اقامتی در استان میباشد و هنوز شرایط رقابتی به خود نگرفته است و نرخ اقامت در هتل ها بالاست، اگر روزنامه دنیای اقتصاد را تورق نمایید، ملاحظه می شود که قیمت تورهای یزد به مراتب از کیش، مشهد و … بالاتر است.
مسئله مهم دیگر نبود هتل آپارتمان های با امکانات رفاهی مناسب و قیمت مناسب برای اقشار متوسط جامعه است. به نظر میرسد واحدهای اقامتی یزد باید به سمت استاندارد شدن و رقابتی شدن گام بردارد و به جای متمایز نمودن چند هتل خاص و ایجاد شکاف عمیق بین هتلها، متناسب با بازار هدف و سطح درآمدی گردشگران، امکانات را توسعه داد. به عنوان مثال استراتژی کشور ترکیه در جذب گردشگران ایرانی، پایین آوردن نرخ اولیه تورها و درآمدزایی از محل ایجاد سایر جذابیتهای جانبی برای گردشگران است که این استراتژی میتواند در یزد هم راهگشا باشد