برگزاری سمینار و کارگاه آموزشی «مفهوم علامت تجاری و ویژگی های لازم جهت ثبت آن» برای هنرمندان شاغل صنایع دستی استان یزد
صبح روز یکشنبه چهاردهم آبان ماه ۹۶، سمینار و کارگاه آموزشی مفهوم علامت تجاری (برند) و ویژگی های لازم برای ثبت آن، با حضور معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد و جمعی از هنرمندان و صنعتگران شاغل صنایع دستی استان در سالن مرحوم دشتی زاد اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری یزد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، "محمد رضا دهقان مهرجردی" در این سمینار آموزشی گفت: برای تداوم و حضور مستمر در بازار جهانی صنایع دستی باید برندهای شناخته شده ای را به خریداران عرضه کرد و برای داشتن یک برند جهانی در حوزه صنایع دستی باید علاوه بر طراحی، نسبت به جایگاه سازی این نشان های تجاری نیز اقدام نمود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد طراحی برند را زمینه ساز اطمینان خاطر خریداران صنایع دستی ایران در اقصی نقاط جهان دانست و تصریح کرد: وقتی محصولی با برند شناخته شود، خریدار نیز این اطمینان را دارد که کالای خریداری شده اصالت دارد.
دهقان مهرجردی در ادامه افزود: داشتن برند تمام کار نیست بلکه پس از شناسایی باید نسبت به حفاظت، معرفی و ترویج آن با بهره گیری از شیوه های تبلیغاتی اقدام کرد.
او با بیان اینکه برای تثبیت برند در بازارهای جهانی باید حقوق مالکیت معنوی نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: در زمینه حقوق مالکیت معنوی باید به مسایلی از جمله نشان های جغرافیایی در کشور، ویژگی های منحصربه فرد منطقه ای و نقوشی که در صنایع دستی ایران کاربرد دارد، توجه کرد زیرا این نشان ها مخصوص فرهنگ و هنر این سرزمین است و باید از آنها پاسداری شود.
این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: طراحی نشان های تجاری سبب شناخته شدن بهتر محصول می شود زیرا در کنار طراحی یک نشان تجاری باید در زمینه کیفیت، نوع محصول، قیمت و پیشینه تاریخی آن نیز اطلاعاتی برای خریداران تدوین کرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در پایان با بیان اینکه این سمینار و کارگاه آموزشی در راستای ایجاد بستر مناسب برای ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات صنایع دستی و معرفی شایسته و مطلوب این آثار و تولیدات که تنوع و تعدادشان در شهر و استان یزد بسیار گسترده است با هدف ایجاد زمینه نوآوری، توسعه اقتصادی و آشنایی هنرمندان و صنتعگران شاغل صنایع دستی استان با مفهوم و نحوه ساخت برند برگزار شده است،گفت: ثبت علامت تجاری، استانداردسازی و برند در صنایع دستی از اهمیت و ضرورت ویژه ای برخوردار است.
در ادامه این سمینار، کارشناس و مدرس کارگاه آموزشی نیز مطالبی را پیرامون اهمیت و نخوه ثبت علامت تجاری مطرح و سپس نحوه و فرآیند ثبت علامت تجاری، طرح صنعتی، چگونگی جستجو و ویژگی های یک علامت تجاری خوب و اثربخش را ارائه نمود و در بخش پایانی نیز بحث برندسازی را دنبال کرد.
گفتنی است: در این کارگاه آموزشی هنرمندان و صنعتگران شاغل صنایع دستی استان یزد با موضوع برند، ویژگی ها و ضرورت های مربوطه آن آشنا شدند.